1M1MTB SYAWAL

>> Sep 29, 2009



By haitsan

Read more...

Raya dan Status

>> Sep 28, 2009


Alhamdulillah.. syukur ke hadrat ilahi kerana di pertemukan kembali dengan bulan Syawal yang mulia ini. Tahun ini setiap umat islam menyambutnya dengan gembira walaupun kakitangan awam hanya mendapat wang ihsan hari raya dengan jumlah yang sederhana. Namun di sebalik kemeriahan Syawal tahun ini tersimpan pelbagai cerita aku sekeluarga menyambut hari raya. Tahun ini aku menyambut 1 Syawal di Sri Serdang dan hanya pulang ke kampung aku pada 2 Syawal. Cerita raya kali ini merupakan pengalaman berhari raya di kampung aku dengan pertemuan saudara mara sebelah mak dan arwah abah. Bukan senang nak jumpa saudara mara jika bukan kerana hari raya. :p

Dari corong radio dapat kita dengar lagu raya nyanyian kumpulan Firdaus yang berbunyi "manusia miskin kaya semuanya bergembira.. aku miskin hina.....berselubung duka..." Jika di lihat semula liriknya jelas menunjukkan yang kaya bergembira bersama yang miskin. Tetapi tidak kepada yang miskin hina.... Soalnya sejauh mana perbezaan sambutan hari raya si kaya dengan si miskin? Bagaimana dengan si miskin hina? Mungkin dari cara berpakaiannya? Kenderaannya? Cara dan gaya percakapannya? Di sebalik gagasan 1Malaysia yang di laungkan pemimpin negara bagi menyatupadukan seluruh rakyat Malaysia mungkin berkubur. 1Malaysia mungkin hanya berjaya mengikut beberapa kelasnya tersendiri. Golongan orang bandar 1Malaysia, orang kampung 1Malaysia, orang pandai 1Malaysia, orang bodoh 1Malaysia, orang kaya 1Malaysia, orang miskin 1Malaysia, petani 1Malaysia, Nelayan 1Malaysia, golongan Artis 1Malaysia.... Jelas kita sukar menjadi 1Malaysia sebenar jika 1MELAYU pun masih samar-samar lagi. Berbicara semula tentang pertemuan dengan saudara mara ketika hari raya tahun ini. Permerhatian aku mengatakan masih sukar bagi si miskin dan si kaya berkomunikasi, sedangkan mereka semua datang dari keturunan yang sama. Berstatus saudara mara dan mempunyai keturunan yang sama.. Melayu... Dari kecil dulu ada yang bermain bersama, ke sekolah bersama, sambut raya bersama dan bila takdir dan nasib berjaya menukarkan status mereka telah berjaya memisahkan mereka dari dunia awal mereka dulu. Semuanya berubah kerana masa, status, cerdik, bodoh, miskin dan kaya seseorang. Benarkah begitu? Mungkin tidak semua orang begitu tetapi mengikut resamnya 90% mempunyai sifat begitu. Lebih-lebih lagi bangsa kita sendiri yang kekal dengan imej dan gaya "standard modified" mereka.
Pengalaman hari raya tahun ini dan yang lepas-lepas tidak menunjukkan sebarang perubahan. Antara kisah pendek yang berlaku bila berjumpa saudara mara sebegini aku semadikan dalam entri kali ini. Bukan niat untuk mengutuk tetapi berupa kecaman kecil bagi perlakuan "engkau orang besar, aku orang kecil" mereka itu.

Kisahnya..
i) Kunjungan bapa saudara yang hanya datang setahun sekali beraya ke rumah mak aku di kampung di sambut dengan senyuman dan salaman dengan rasa penuh hormat. Dialog mak dan dia hanya setakat ini.
Mak : Bila balik?
Pilot : Semalam... (sambil berdiri)
Mak : Mana orang rumah?
Pilot : Ada... hah.. balik dulu... (sambil menghulurkan RM50 ke tangan mak aku)
Mak : Duduk dulu minum?
Pilot : Tak..... (sambil berlalu pergi)
Mak : Baik tak payah datang kalau semata-mata nak hantar duit... bukan rayalah namanya.. (dengan celuparnya)
Pilot : errmmm...

Beginilah gelagatnya setiap tahun bila hari raya. Oleh kerana statusnya sebagai seorang "kapten" dan muka beliau telah banyak kali terpampang di akhbar dan kaca tv mungkin membuatkan beliau menganggap kami sebagai kes terpinggir... Maklumlah mak sebagai orang tua mudah tersinggung.. kami duduk rumah kampung sedangkan beliau ada rumah baru bernilai berjuta-juta. muahahaaa.. Lagipun beliau adalah "pilot" yang berjaya menerbangkan pesawat dari Narita ke KLIA pada malam berlakunya Y2K dan kini bergelar tenaga pengajar syarikat penerbangan. Malahan anak perempuannya pula adalah wanita pertama negara yang berjaya menerbangkan Airbus dalam usia muda dan sering muncul dalam iklan tv dan majalah. Info tentang dia dan anaknya juga aku cuma dapat dari internet. Memang tiada ruang untuk berborak.. apatah lagi aku kurang fasih berbahasa inggeris... muahahaaa...

ii) Seorang lagi pangkat abang saudara yang aku jumpa raya tahun ini di katakan seorang Arkitek di Putrajaya. Itupun aku tanya dekat pak usu aku selepas balik dari beraya kerumah bapanya. Kali ini agak bagus sebab dapat berborak dengannya. Itupun sebab kebetulan rumah bapa mertuanya di Serdang sekitar rumah pak mertua aku. Jadi adalah sedikit cerita nak berborak. Tapi lama kelamaan...
Aku : Duduk mana bang?
Arkitek : Semenyih..
Aku : Kerja kat Mana?
Arkitek : Putrajaya, developer..
Aku : Company tu ada buat rumah murah-murah tak kat area Putrajaya?
Arkitek : Ada.. skang tengah launching banglo dan semi-d.. Ok! tak mahal sangat..
Aku : Uish! mahal sangat tu.. (dalam hati.. gampang sungguh)
Arkitek : Good investment.. actually after raya i move to Penang...
Aku : Apsal berhenti kerja ke bang?
Arkitek : Well... better offer!

Hahahaa.. lawak sarkas betul.. tak nampak ke aku datang beraya pakai selipar dan naik kereta paling murah zaman ini. Ikut suka dia jek offer kat aku rumah banglo yang harganya kalau gadai tanah mak aku, mak cik aku, pak usu aku, jiran belakang, kedai runcit sebelah rumah pun tak mampu lagi nak beli wey!

iii) Raya ke-3 bertandang kerumah saudara berdekatan rumah. Bertemu dengan anak-anak arwah bekas YB yang merupakan datuk saudara aku. Telah di ketahui sejak kecil keluarga ini memang berduit punya kaki. Selesai salam aku duduk kat kerusi luar rumah sambil merokok. Kemudian di datangi salah seorang suami mak cik aku yang juga lepak luar sebab nak merokok. Dia nie pun aku dapat jumpa masa hari raya aje. Setahu aku dia sekeluarga memang asyik duduk oversea jek kerana bertugas sebagai duta pelajar. Sampaikan anak-anaknya dah tak fasih berbahasa melayu. Kali terakhir aku jumpa masa adik aku kahwin.. itu pun sebab dia dah tak nak kerja kat oversea atas faktor kesihatan. Antara dialog aku dan dia...
Duta : Panas! (sambil mencucuh rokok)
Aku : ha,ah... (sambil sedut asap rokok)
Duta : U cycling ke? (rasanya dia nampak ada roof rack kat kete aku.)
Aku : ha,ah... selalu kat Putrajaya (pancing borak coz aku tau ofis dia kat sana.. hehee..)
Duta : I pun minat jugak.. my friend ajak join dia..
Aku : Oh yer! ok! lah tue...
Akhirnya aku dapat berborak dengannya setelah hampir berbelas tahun tidak pernah berborak. Ini pun sebab dia nampak roof rack kat kete aku...

Sebelum aku meleret lebih panjang aku terpaksa hentikan rintihan ini. Jika di ikut banyak lagi kerenah saudara mara aku yang "berstatus". Ada yang kaya dan kaya raya tetapi kenapa duit raya anak aku kurang jugak? Paling lawak ada yang cakap macam nak jual negara.. pong pang pong pang.. tapi hakikatnya? Lagi mangkuk tahun lepas ada orang datang beraya rumah aku cakap dia duduk KL tak pernah tengok pokok kelapa dan sawah padi. Logik tak kalo ada orang tak pernah tengok pokok kelapa kat Malaysia nie? Konon-kononnya budak bandar sangatlah tue.. siap dia dengan awek dia cakap depan-depan suasana kat kampung aku boring, banyak kebun dan cuaca panas. Bila aku selidik balik siapa mamat nie rupanya bakal adik ipar kepada adik ipar aku yang hanya bekerja sebagai "pion a.k.a despatch". Ku sangkakan anak orang kaya rupanya hanya tinggal di rumah flat kos rendah tingkat 12. Cuma dia berlagak coz pakai kereta Perdana berenjin turbo dan di ketahui pulak sebelum raya tahun nie keretanya telah di curi orang dan dia telah di berhentikan kerja.. hahahaaa... lawak mamat nie.. nak berlagak tapi pakai kasut NIKE uptown RM60.00. Orang macam nie pun ada.. memperbodohkan diri sendiri pulak tue.. mangkuk tandas sungguh perangai camnie. :p

Ingatan kepada rakan dan kenalan yang terbaca posting aku kali nie supaya janganlah kita menjadi "aku orang besar, kau orang kecil" dan ingatlah setiap kejadian dan bahagian hidup di tentukan oleh Allah S.W.T. Tidak semua manusia di jadikan untuk kesusahan dan tidak semua manusia dijadikan untuk kesenangan. Ketahui jugalah "orang kecil" berkerja keras menyusun kata-katanya sebelum berkomunikasi dengan "orang besar" Takut nanti tersalah kata terlajak tatabahasa... "orang besar" akan tertawa... "orang kecil" akan terhina. Jika semua manusia senang dan kaya siapa pulak nak jadi petani bagi beras untuk korang makan? Siapa nak pergi jaring ikan kat laut? Siapa pulak nak jual biskut raya dalam FACEBOOK???? Fikirlah sendiri Nabil... Irma malas nak fikir.... muahahaaaahaa...

* Buat rakan-rakan berstatus "orang besar" ucapan "SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN" dari "orang kecil" sekeluarga....

By haitsan

Read more...

Menjelang Aidil Fitiri...

>> Sep 24, 2009

Date : 16 Sept. 2009
Time : 11pm
Venue : Maulana Bosnia
Distance : 20km

Tidak dapat di ungkapkan dengan kata-kata.. bersalam-salaman selepas ride sempena menyambut kedatangan hari raya.... sedih sungguh.....







By haitsan

Read more...


By haitsan

Read more...

ECC nite ride info

>> Sep 16, 2009

Our "kroni" list


"Burung Hantu" Nite Jamboree Itinerary

Below is the itinerary for our "BURUNG HANTU" Nite Jamboree event on 24th and 25th October 2009


Itinerary
1.00pm: Registration starts. Goodies and T-shirts giveaways
8.00pm: Briefing time
8:30pm (sharp):Journey begins. participants flag off.
11:30pm: Check point 1 and 2 cut off time. Participants who reach after the said time will be directed towards the chicken loop
12:00am: Check point 3 cut off time
12:30am: Check point 4 cut off time
1.30am: Lucky draw
2:00am: Event comes to end.


As this is a night event, we emphasize riders to obey rules and have proper equipment list below during the ride.
THINGS TO BRING
• A bike that’s properly serviced and in tiptop condition.
Helmet Compulsory for your own preservation.
Torch light. Compulsory as you’ll need it to guide you in the dark.
Extra batteries. Average battery life is 2 hrs. So additional batteries is needed to go on further.
• Back light (Red Light), so that when you are On The Road, the car from the back will notice you.
• Mini tools.
• Spare tubes (2pcs) and patches.
• Pump.
• Insect repellents.
• Mobile phone.
• Bright or Lumisnescent wear. Easy to notice you while you are riding


Rules of ride

Please slow down at junctions and watch out for these signs. Marshals will be stationed only at critical points to help guide riders. There will also be official Sweepers who will move into the trails after the cut off times for each stage. If you are unsure of the turnings and can’t find the signage, go back to the last seen trail marker and wait for the Sweepers.
Since this is a night ride event, we encourage group riding as you can rely on each other when help is needed.
You can expect trail congestion during the initial parts of the ride, especially on the narrow single tracks. Stronger riders are advised to come to the front during flag off. If you should stop during a climb, do quickly move to the side of the trail and allow other riders to pass. This will help reduce trail congestion. Do give prior warning when passing a slower rider and only where the trail is wide enough to pass.

By haitsan

Read more...

AKAN DATANG!

>> Sep 15, 2009




By haitsan

Read more...

1M1MTB SALAM RAYA?

>> Sep 14, 2009



By haitsan

Read more...

Amukan Naga Limau Manis - Repeat?

>> Sep 9, 2009


last week... photo courtesy of http://manciocc.blogspot.com/
By haitsan

Read more...

ECC NITE RIDE MELAKA.. CONFIRM? ?

>> Sep 8, 2009

Salam, kepada rakan-rakan yang telah daftar ECC Nite Ride Jamboree Melaka...ini buktinya! Sila semak nama anda di ruangan sebelah kiri blog ini.

RM900 untuk 18 orang peserta

fax registration form guna ofis punya


bukti nyata

By haitsan

Read more...

Kau Pergi jua....

ke-SATRIA-an ku

Dulu aku dan Satria,
Rezeki ku bersamamu biarpun terpakai,
Namun ku tatang bak lilin decor yang penuh,
Ku ganti rupa mu dengan rupa jepun,
Ku berhabis merubah wajah mu yang putih kepada hitam,
Ku berlapar kerana mu....

Dulu aku dan Satria,
Ku gayakan diri mu sepanjang jalanan dan lorong,
Bermacam wajah bertengek mesra,
Bermacam kisah suka dan duka,
Bermacam tempat kita bersama, dia.. yang itu.. yang ini,
Ku berlapar kerana mu....

Dulu aku dan Satria,
Belanja tahunan mu mula merimaskan aku,
Tak tertanggung lagi rasanya diri,
Tersentak terhenti tanpa peduli.. dimana?
Bukan salah diri ini mula membenci,
Jasamu tetap di hati... namun ku pasti,
Ku tidak berlapar lagi kerana mu....

March 2002 - 13 Sept. 2009
Selamat Jalan - Satria Ku -


By haitsan

Read more...

Amukan Naga Limau Manis

Kejadian : 4 Sept. 09
Lokasi : Presint 9 - Limau Manis
Waktu : 11.30pm - 4.30am
Jarak Kayuhan : 38km penuh liku?

ihsan dari beskal.com (ken)

Kelmarin aku, engkau, dia, si anu, dan si pulan berjaya menghabiskan 38km penuh debaran dan denyutan jantung bergerak laju takala menghabiskan saki baki ekor naga Puncak Limau Manis. Kayuhan di rancang dan di tunggu selama 1 minggu agak berbaloi dan di meriahkan lagi bersama-sama Pendeta Man Ciocc selaku ketua patrol malam itu. Turut serta rakan-rakan basikal "racing-nya" yang sejak dari awal bersiap sedia. Memulakan kayuhan dari Presint 9 (double trouble) dan kemudian melalui Presint 8, Presint 2, Presint 3, Presint 4. Sekitar bulatan Presint 4 menuju ke Jambatan Seri Gemilang dia, si anu, si pulan mengalami masalah tayar pancit dan Aku, engkau, dia, si anu dan si pulan yang lain mengambil kesempatan untuk berhenti rehat di atas jambatan sambil berfoto dan bercikikan. Ya! ada juga yang merokok... Dari sini melalui Presint 5 (PICC) sehinggalah menuju Persiaran Selatan. Lebih kurang 2km dari susur masuk ke Persiaran Selatan aku, engkau, dia, si anu, si pulan mengambil susur masuk ke kiri melalui kawasan perumahan Pinggiran Putra. Suasana dingin, gelap dan mendaki anak-anak bukit bermula di sini sehinggalah melalui kampung Limau Manis yang menyajikan pendakian sedikit mengujakan dengan laluan berliku-liku. Aku, engkau, dia, si anu, si pulan pun berhenti rehat sambil menunggu yang lain di atas jambatan yang menghubungkan jajahan Limau Manis dan jajahan Sungai Merab. Jelas laluan seterusnya lagi gelap dan di rimbuni pohon-pohon getah kiri dan kanan. Laluan yang kami tempuhi telah di hikayatkan penduduk tempatan sebagai Amukan Naga Limau Manis... yang dongengnya telah di sumpah oleh Encik Samyvellu menjadi sebatang jalan raya penuh berliku dan meliuk-liuk adanya. Khabarnya keangkuhan Sang Naga yang degil selalu menceroboh ladang limau Encik Samyvellu membuatkan beliau naik angin dan menyumpahnya dengan mentera dan jampi sampah kerja rayanya. Tetapi sebelum di sumpah Sang Naga telah berpesan... "Jaga ko Samyvellu... 17 keturunan ko aku sumpah dari melalui liuk lentuk badan ku ini (kini jalanraya). Jika lalu juga akan rasalah panas badan, kepala berat, muntahlah korang semua... muahahahaaa..." ketawa Sang Naga. Alhamdulillah! Aku, engkau, dia, si anu dan si pulan berjaya menghabiskan kayuhan menyusuri ekor hingga ke hujung misai Si Naga. Cuma..... Amer @ Pak Bond @ Wan OT kelihatan mahu muntah... kepalanya pening, gelap dan mula merapu akibat penangan liuk lentuk Sang Naga. Persoalannya... Benarkah sumpahan Sang Naga terhadap keturunan Encik Samyvellu wujud? adakah Amer @ Pak Bond @ Wan OT merupakan keturunan Encik Samyvellu berdasarkan tindak balas tubuh badannya itu?? Jika benar keturunan ke berapakah beliau??? Muaahahahahaa... muahahahahhhh... wurggghhhaahahaa...

Serius.... Kemudian kayuhan di teruskan setelah beberapa lama berehat di puncak. Melalui Kampung Sungai Merab Hulu, Taman Impian, Taman Desa Damai, Kawasan Perindustrian Bangi, Jalan Air Hitam, Presint Diplomatik, hadapan Alamanda, Presint 1 dan seterusnya kembali ke Presint 9 dengan penuh kenangan, omogan dan senda tawa.

Sekian..
**repeat ride + more KM on 11 Sept. 2009 c u soon!


115 Meter dari paras laut?

Miss Doppleganger in da house

Musz, Bro Sam & A.L.O.N.G

Adi... bila nak balik bang... esok kerja kan... muahahaaa...

Bro Trailblazer tshirt & Dan JAS

Jambatan Gemilang

enterframe.. Bro Sam, Pak Bond & Pendeta Man Ciocc

Pendeta Man Ciocc & Apai

Bro Ken berbaju merah

Bateri kamera cepat kong.. mungkin nak bateri baru kot.. so tak dapat snap banyak gambar rakan-rakan yang lain. Kita tunggu gambar dan video dari Pendeta Man Ciocc. I'm Sorry!!

By haitsan

Read more...

...PujMAC Invitation...

>> Sep 3, 2009

Special Ride Ramadhan!!


PujMAC NITE RIDE "OFFROAD"

Date: 05_09_2009
Venue: Kota Warisan Sepang
Meeting Point: Hijac Restorant
Coordinate Meeting Point
N02 49 492
E101 42 301
(marking 7 Eleven before Hijaz)
Meeting Timw: 10.30pm
Roda Golek: 11.00pm
Distance: 30+++
Leader Kayuh: Bro Kamarul

Read more...
Blog Widget by LinkWithin

KELIWON JC MURAH?

KELIWON JC MURAH?

NAK PINDAH RUMAH? CARI LORI?

NAK PINDAH RUMAH? CARI LORI?
0123113473 - MAZLAN

Rider Down!


  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP